nuffnang

Abah - Part II



10 Sept 2009.. Kalau arwah abah masih hidup, 58 tahun umurnya hari ini.

Kalau betul2 dihayati, memang aku banyak mengikut perangai abah. Sama2 degil, keras kepala, kepala angin. Banyak benda yang kami tak bersetuju antara satu sama lain. Apa yang aku buat, abah akan betah dan apa yang abah buat, mesti aku tak setuju.

Aku faham benar kesusahan abah membesarkan kami 10 beradik. Bermacam ragam dan karenah. Oleh itu, dari kecil sampai besar aku jarang meminta dari abah dan aku juga tak suka membandingkan apa yang abah beri kepadaku dengan adik beradik yang lain. Ada ketikanya aku rasa abah berat sebelah dan berlaku tidak adil antara kami.

Namun, jauh sudut hatiku tetap mengakui dialah satu-satunya abahku. Tiada dua, tiada tiga. Kerana dia, aku lahir ke dunia. Dan aku pernah bertekad akan membalas jasanya, namun Allah lebih sayangkannya.

Kasihan abahku, hidupnya tak pernah senang dari muda hingga ke akhir hayatnya. Kesempitan hidup zaman kanak-kanaknya membuatkan dia seorang yang kuat bekerja, biarpun selepas pencen. Pernah juga tersilap langkah dek karenah anak-anak, namun dia tak pernah menyesalinya.

Abah, kurelakan kau pergi dari kesusahan dunia ini. Semoga hidupmu aman di sisi Allah. Ya Allah, ampunilah dosa abahku, ringankanlah siksaan kuburnya, terangilah alam persemadiannya dengan doa-doa kami ya Allah..


Arwah abah masa mudanya..

Kenangan Konvo UTM@2005

Arwah abah dan mama


No comments:

Post a Comment