nuffnang

Untuk bloggers Yg Ada Pembantu Rumah

Tiada Perubahan Berhubung Cuti Sehari Kepada Pembantu Rumah Pada Masa Ini - Subramaniam

PETALING JAYA, 23 Jun (Bernama) -- Kerajaan tidak mungkin berundur daripada keputusan untuk menguatkuasa peraturan bagi memaksa para majikan memberikan cuti sehari kepada pembantu rumah tetapi berjanji akan meneliti semua pandangan daripada majikan, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam pada Selasa.

Katanya sementara kerajaan memahami kesukaran yang dihadapi majikan, pembantu rumah juga layak mendapat cuti sehari dalam seminggu sama seperti pekerja di sektor lain seperti yang ditetapkan dalam Akta Pekerjaan.

"Kami akan meneliti semua pandangan yang dikemukakan para majikan sebelum menguatkuasakan peraturan itu (yang dijangka dilaksanakan tahun ini), katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan sumber manusia Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia.

Akta Pekerjaan akan dipinda bagi memasukkan peraturan baru, katanya.

Katanya ramai majikan khuatir jika pembantu rumah terdedah dengan pelbagai masalah sosial jika mereka diberikan cuti sehari.

Dr Subramaniam berkata kementeriannya sedang mengumpul maklum balas daripada para majikan berhubung rungutan mereka membabitkan pengambilan pembantu rumah dan masalah sosial yang mungkin berbangkit disebabkan cuti sehari itu.

Sementara ada majikan yang enggan mengulas cadangan itu, banyak majikan yang menolak cadangan itu dengan sebilangan badan bukan kerajaan seperti Tenaganita dan Majlis Peguam menghargai usaha kementerian itu.

Beliau berkata Jabatan Tenaga Kerja akan berbincang dengan agensi pengambilan, tidak lama lagi, bagi menyelesaikan pelbagai isu yang diutarakan oleh majikan pembantu rumah terutama rakyat asing.

Katanya para pegawainya akan berbincang dengan rakan mereka di Indonesia jika terdapat keperluan untuk meminda Memorandum Persefahaman (MoU) antara Malaysia dan Indonesia berhubung pekerja asing terutama pembantu rumah.

"Tidak lama lagi, jawatankuasa bersama antara kedua buah negara akan bermesyuarat dan kami akan meneliti MoU itu terutama mengenai yuran pengambilan pekerja dan menggaji pekerja tempatan (Indonesia) melalui agensi pengambilan pekerja," katanya.

Dr Subramaniam berkata walaupun terdapat kes di mana para majikan membayar antara RM4,000 hingga RM6,000 atau lebih kepada agensi pengambilan pekerja untuk menggaji pekerja tempatan dari Indonesia, jumlah yang dipersetujui antara Malaysia dan Indonesia mengikut MoU itu adalah RM4,000 bagi seorang pekerja.

"Apa yang dibayar majikan adalah di luar kawalan kami kerana ia berlaku di pihak Indonesia," katanya sambil menambah bahawa mesyuarat jawatankuasa bersama itu akan menangani isu itu.

-- BERNAMA


Apa kata anda??



3 comments:

  1. noorulz dah terlampau ramai pekerja asing pada pendapat saya di bumi malaysia ini

    ReplyDelete
  2. sy setuju bagi cuti, tapi sgt x setuju kalo mereka cuti mereka wajib keluar dari umah..makne nye jalan2. Kalo diaorang lari sape nak tanggung rugi majikan? kerajaan? sy sgt emo betol ngan news ni sbb sy pakai maid. :)

    ReplyDelete
  3. Nurul : betul, mmg ramai pun.. kdg2 jalan kat bandar terpikir balik.. aku ni kat m'sia ke.. kat indon/bangladesh bla3..

    kak arni: tu la, nak kena balance gak kan.. nk harapkan maid m'sia pun lg byk songel kan!

    ReplyDelete